MET WIE HET LEVEN DOOR?WAT VOOR MAN OF VROUW ZOEK JE?
Je komt op de leeftijd dat je iemand zoekt van het andere geslacht om het leven te delen. Je zoekt zelf of je krijgt met iemand te maken die je benadert om wat we tegenwoordig noemen te daten. Hoe sta je er dan is als kind van God? Daarover gaat dit artikel. Het artikel is enkele jaren geleden voor de bundel "Als je 'ja' hebt gezegd". Een mooi boek over je leven als christen als je belijdenis hebt gedaan. Het boek is te bestellen bij het fonds: Neem en lees. Je kunt het daar bestellen. De link naar het boek is: https://www.gereformeerdmaandblad.nl/weerklank-fonds-neemlees/laatst-verschenen/
Het hoort bij het mens zijn dat, als je ouder wordt, je met iemand het leven wilt delen. Het is niet zo dat je zomaar iemand in je schoot krijgt geworpen. Het is bij ons ook niet zo dat je vader en moeder voor je bepalen met wie je gaat trouwen. Dat is je eigen keuze. Een keuze die je ook doet voor de ogen en als het goed is in liefde voor Christus. Het is goed om eens samen te kijken wat daarbij belangrijk is om tot een goede en verantwoorde keuze te komen. Ik ga hier niet in op allerlei psychologische zaken in. Vanwege de beperkte lengte van het hoofdstuk concentreer ik mij op wat er in de Bijbel op dit punt duidelijk genoemd wordt. Eerst iets over het verlangen naar een ander met wie je het leven wil delen.
Verlangen in het paradijs
Dat verlangen om iemand te vinden met wie je jouw hele leven deelt, vinden we al in het paradijs. We lezen daarover in Genesis 2,18-25. Ik wil eerst laten zien wat de HEERE ons daarvan vertelt.
De HEERE heeft tegen Adam gezegd dat hij niet van de boom van kennis van goed en kwaad mag eten. Eva is er nog niet. Adam is nog alleen. In deze omstandigheden zegt de HEERE: “Het is niet goed, dat de mens alleen is”.
Dat betekent niet dat er iets in Gods schepping verkeerd was. De HEERE is bezig Zijn schepping te volmaken. Er ontbreekt nog iets aan. De schepping is nog niet zo zoals de HEERE dat als Zijn doel gesteld had. Er moet nu op de zesde dag nog iets gebeuren voordat de HEERE van Zijn hele scheppingswerk dat Hij overziet, kan zeggen: “het was zeer goed”, (Gen. 1,31).
De man heeft een hulp nodig die bij hem past. Het woord hulp heeft hier op geen enkele manier de klank van minderwaardig zijn. De HEERE gebruikt het woord hulp, helper zelfs voor Zichzelf. Dat doet Hij als Hij Zich de Helper van zijn volk noemt. Voorbeelden daarvan zijn Ex. 18,4; Deut. 33,7;26;29; Ps. 33,20; 124,8; 146,5.
Het gaat erom dat Adam iemand krijgt met wie hij samen zijn taak als beeld van God kan uitvoeren. Hier hebben we ook voor na de zondeval een heel belangrijk punt als het gaat om het zoeken van iemand met wie je jouw leven als man of vrouw wilt delen. Na de zondeval zijn er ook veel mensen, die je misschien heel graag mag, maar die hun leven niet in dienst van Christus zetten. Mensen die voor zichzelf leven en er niet op uit zijn om als beeld van God te leven. Dat zijn mannen en vrouwen die bij het zoeken naar een huwelijkspartner afvallen. Met zo’n man of vrouw kun je niet echt zo leven dat je samen als beeld van God leeft.
In de tijd na de zondeval is uit Adam en Eva de hele mensheid ontstaan. En uit de mensheid heeft de HEERE het nageslacht van de vrouw tegenover het nageslacht van de slang gezet. Daarom mag je de lijnen ook doortrekken naar de kerk: het grote huisgezin van God. Dit is bemoedigend, juist ook voor mensen die alleen blijven en geen levensgezel vinden. Als je niet geroepen wordt in een huwelijk, mag je je tijd, energie en aandacht inzetten voor de Heere en Zijn gemeente. Wat heeft het dan veel te zeggen dat die gemeente de bruid van Christus wordt genoemd. Je ziet dat het ‘single zijn’ dan ook echt de bedoeling heeft om in dienst van de Heere te leven. Lees maar hoe Paulus daarover in 1 Korinthe 7 schrijft. Het is daarom goed als andere gemeenteleden niet steeds met goedbedoelde opmerkingen komen, zoals: ‘Ik hoop dat jij ook nog eens de ware vindt’. Door je plek in de gemeente op deze positieve en volwaardige manier te zien, zul je ook de heel eigen strijd die meekomt met het alleen-zijn kunnen aangaan vanuit de kracht van Gods liefde.
Dan gaan we verder kijken in Genesis 2. De HEERE wil Adam zelf laten ontdekken dat het goed is een hulp te krijgen. Hij wil het verlangen daarnaar in Adam opwekken.
De HEERE brengt in herinnering dat Hij al de dieren gemaakt heeft. Hij brengt al de dieren die Hij gemaakt heeft naar Adam. Hij geeft Adam de opdracht ze namen te geven.
De opdracht laat zien dat de mens een unieke plaats in Gods schepping inneemt. Je ziet hier dat alleen de mens Gods beelddrager is. Hij staat boven de dieren en krijgt daarom de opdracht de dieren namen te geven. De HEERE heeft aan de mens het verstand en de wijsheid gegeven de dieren te doorzien en hun de juiste namen te geven. Wanneer we dat gezien hebben, moeten we er weer op letten wat het grote doel is waarmee de HEERE de dieren bij Adam gebracht heeft. Om bij Adam het verlangen te wekken naar een hulp die bij hem past. Adam zag dat elk dier met een ander kwam. Mannetje en wijfje samen. Er was tussen twee dieren van hetzelfde soort een heel bijzondere verhouding. Ze waren niet alleen. Ze hebben iemand gekregen met wie ze hun bestaan konden delen. Zo was dat toen niet met Adam. Er was geen dier bij die voor hem een hulp kon zijn die bij hem paste. Adam was geen dier. Hij is als mens en daarmee als beelddrager van God gemaakt.
De HEERE heeft bij Adam het verlangen opgewekt naar een hulp die bij hem past. Nu is de tijd gekomen dat Adam die hulp ook ontvangt. De HEERE laat een diepe slaap over Adam komen, zoals Hij dat later ook bij Abraham doet. Zie Gen. 15,12. Het is opvallend dat Adam door deze diepe slaap ook het laatste scheppingswerk van de HEERE niet bewust meemaakt. Hij heeft niet met eigen ogen gezien dat de HEERE de vrouw geschapen heeft. Hij heeft niet gezien dat de HEERE Eva uit een rib van hem gemaakt heeft, terwijl hij toch al op aarde was. Gods hele scheppingswerk onttrekt zich aan het bewustzijn van de mens. We moeten het op dit punt volledig van Gods openbaring hebben. Wij zijn voor de kennis van het ontstaan van de schepping in alles van Gods spreken afhankelijk.
God bouwt de vrouw nu uit de man. Uit één van Adams ribben. De vrouw krijgt de naam mannin. Deze naam wijst erop dat man en vrouw heel sterk aan elkaar verbonden zijn. Ze horen bij elkaar. Ze zijn op elkaar afgestemd.
De HEERE heeft de vrouw gemaakt en brengt haar bij Adam. Hij laat zien dat Hij voor hem een hulp gemaakt heeft die bij hem past. We zien hier hoe groot Gods zorg en liefde voor de mens is.
Adam is heel blij. Zijn hart jubelt. Je kunt dit ook zien aan de manier waarop hij reageert. Hij gebruikt dichterlijke taal. Je zou kunnen zeggen dat Adam hier een lied van verwondering zingt. Deze vrouw is de vervulling van zijn verlangen. Zij is anders dan de dieren. Zij is ook anders dan hij is en toch ziet hij meteen dat zij in haar anders-zijn een mens is. Zij past helemaal bij hem. Zij hoort bij hem en hij bij haar. Zij is been van zijn gebeente en vlees van zijn vlees. De uitdrukking mijn of jouw been en vlees komen we op vier plaatsen in het Oude Testament tegen. Dit drukt een heel innige verbondenheid uit. Zie Gen. 29,14; Richt. 9,2; 2 Sam. 5,1; 19,13.
Het is dus goed om te verlangen en te zoeken naar iemand van het andere geslacht met wie je het leven wil delen. In liefde. Om samen al meer Gods beeld op aarde uit te stralen.
Verlangen buiten het paradijs
De situatie van het paradijs is niet blijven bestaan. Wel is het verlangen naar een man of vrouw met wie je het leven wilt delen blijven bestaan. Over dat verlangen na de zondeval lezen we in de Bijbel o.a. in het boek Hooglied. Ik wil je meenemen naar Hooglied 2. Wat ik hier schrijf, komt vooral voort uit wat we lezen in Hooglied 2:7-9.
De vrouw die zo van de liefde van haar man geniet, spreekt de meisjes van Jeruzalem aan. Zij maakt duidelijk dat ze nu iets zegt dat heel belangrijk is. Zij zweert. Zij zweert bij de gazellen en de hinden van het veld. Zo zeker als zij die dieren kent, zo zeker is het wat ze nu zegt. Als zij haar loflied op de liefde tussen haar en haar man zingt, moeten de dochters, de jonge vrouwen niet alleen aan seksualiteit denken. Zij moeten niet beginnen te denken dat de bevrediging van lichamelijke verlangens alles is. Als dat voor mensen hetzelfde als de liefde is, gaan er verkeerde dingen gebeuren.
Dan gaan de meisjes en jonge vrouwen proberen om er voor het andere geslacht zo uitdagend mogelijk uit te zien. Om zo de aandacht en het verlangen van een jongen of een man op te wekken. De wereld is vol van deze gedachte. Boeken, films, videoclips, muziek, advertenties zijn vol van het idee dat seks en liefde hetzelfde zijn. Uitdagende kleding, je op een uitdagende manier opmaken, moet dan de indruk wekken dat een leven vol seks en de beleving daarvan gelukkig maakt. De Heilige Geest laat hier zien dat het niet zo is. Het is zo belangrijk dat, als je ongetrouwd bent, je niet alleen voor de seks een huwelijkspartner zoekt. Het is zo nodig om er steeds weer op te letten dat de verkeringstijd niet alleen een tijd is om lichamelijk naar elkaar toe te groeien. Liefde is zoveel meer.
Liefde is een geschenk van God, waardoor je elkaar op een heel speciale manier aanvoelt en begrijpt. Dat er tussen een jou en die ander een heel bijzondere genegenheid groeit. Dat je samen met die ander over alle dingen in je leven wil en kan praten. Dat je voor de ander juist geen enkel ding wil verbergen. Dat de één zich zo veilig bij de ander voelt dat je alles kunt zeggen en met elkaar wil delen.
Het mag niet zo zijn dat we deze liefde door allerlei seksuele prikkels willen opwekken. Dan wek je alleen het verlangen naar seksuele bevrediging op en wordt het in je verkeringstijd bijna onmogelijk om niet als getrouwden te gaan leven. Dan bloeit de liefde ook niet op in de tijd dat je getrouwd bent want je weet dan niet wat echte liefde is.
Het is daarom heel belangrijk dat de bijzondere omgang met elkaar op een goede manier begint. Het is heel belangrijk dat je je tot elkaar aangetrokken voelt vanuit warme belangstelling voor elkaar. Dat je elkaar echt goed leert kennen en dat zo echte liefde kan groeien. Echte liefde zoekt naar de innerlijke schoonheid van de ander. Dan wil je met de ander samen leven vanuit de liefde van Christus. Dan is in jouw leven beslissend dat de Heilige Geest door Paulus zegt: “Een vrouw is door de wet gebonden, zolang haar man leeft. Als haar man echter ontslapen is, is zij vrij om te trouwen met wie zij wil, maar alleen in de Heere” (1 Kor. 7,39).
De echte volle liefde kan alleen tot ontplooiing komen als mensen samen in liefde voor de HEERE leven. Samen Hem in Zijn gemeente dienen. Dan praat je ook samen over het leven met de Heere. Dan bid je samen tot Hem om de kracht te krijgen om op weg naar het huwelijk heilig, zonder seksuele gemeenschap te leven.
Dan wek je die liefde niet op, maar ontvang je die op de tijd dat de HEERE het in Zijn wijsheid en genade aan je geeft.
De meisjes in Jeruzalem zijn gewaarschuwd om niet uit te zijn op de bevrediging van seksuele verlangens maar naar echte liefde, waar de seksuele gemeenschap de kroon op liefde en trouw aan elkaar is.
Een mooie vrouw of man
Vaak zoeken we naar een mooie man of vrouw. Sommigen hebben zo hun voorwaarden bij het zoeken van een huwelijkspartner Daarbij worden zij die niet voldoen aan onze voorwaarden op lichamelijk terrein of qua leeftijd uitgesloten. Die worden bij voorbaat afgekeurd. Is dat terecht? Is uiterlijke schoonheid beslissend? Moet iemand in onze ogen lichamelijk knap zijn om in aanmerking te komen?
De Heilige Geest maakt in de Bijbel heel duidelijk dat uiterlijke schoonheid voor ons niet de norm mag zijn. Ik geef hier een paar opmerkelijke woorden van God uit het boek Spreuken die dat duidelijk maken. De HEERE wijst ons ook hierin de weg. Wat hier over de vrouw gezegd wordt geldt natuurlijk ook ten aanzien van de man.
Spreuken 11,22: “Een mooie vrouw zonder inzicht is een gouden ring in een varkenssnuit.”
In de tijd dat Spreuken werd geschreven was een neusring iets dat bij het mooi maken van een vrouw hoorde. Een echt sieraad. Een vrouw die uiterlijk mooi is, maar niet op Gods weg gaat, lijkt op een gouden ring in een varkenssnuit. Daar hoort die ring niet. Dat slaat als een tang op een varken. Niet het uiterlijk mooie is beslissend, maar het inzicht van waaruit een man of vrouw denkt en leeft.
Spreuken 31,30: “Bevalligheid is bedrieglijk en schoonheid vergankelijk, een vrouw die de HEERE vreest, die zal geprezen worden.”
Hierbij voeg ik nog toe wat we lezen in 1 Petrus 3,3-4: “Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren; maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God.”
Bij het zoeken van een huwelijkspartner mag niet het uiterlijk de doorslag geven. Dan moet het gaan om het samen teer en vol liefde leven voor de HEERE in liefde voor hem en in unieke liefde voor elkaar.
Geestelijke eenheid
De dingen die ik nu geschreven heb, zijn ook heel belangrijk voor hoe je met elkaar in de tijd voor het huwelijk met elkaar omgaat. Als je verliefd bent, is de kans groot dat je dat niet verborgen kunt houden. Je mond stroomt er van over. Als je echt van iemand houdt dan is dat te zien. Als je samen van de HEERE houdt en voor Hem wilt leven, zul je in je verkeringstijd ook samen over dat leven met de HEERE praten. Dan zul je ook steeds weer samen vragen wat de wil van God met jullie leven is. Dan is je verkeringstijd op veel meer gericht dan dat je graag bij elkaar bent en elkaar aanraakt en zoent.
Dan is het heel gewoon dat je samen de Bijbel pakt en samen daaruit leest. Dat je samen praat over wat de HEERE in dat gedeelte van de Bijbel zegt. Dan is het heel gewoon dat je samen gaat bidden. Samen de dingen van de dag bij de HEERE brengen en Hem vragen om een zegen over jullie leven. Wat is het belangrijk om samen zo op weg te gaan naar een huwelijk. Dan kun je ook zien of er een goed en gezegend huwelijk met die ander mogelijk is. Dan wil je ook samen leven in de gemeente waar dat Woord van Christus verkondigd wordt. Geestelijke eenheid vraagt ook om kerkelijke eenheid. Om samen vanuit datzelfde verkondigde Woord op zondag te leven. Dit moet ook een stimulans zijn voor kerken die vanuit Gods Woord willen leven en vanuit de belijdenis die daarmee in overeenstemming is om echt één te worden. Om het hen die een huwelijkspartner zoeken niet onnodig moeilijk te maken.
Conclusie
Wat is het allerbelangrijkste bij het zoeken naar iemand met wie je samen door het leven gaat?
Dat is dat je samen van de HEERE houdt! Dat je samen in liefde voor Christus wilt leven, één in geloof. Waarom is dat zo belangrijk? Omdat, als het goed is, jouw grote Geliefde in je leven de HEERE is. Dat je van Hem houdt met alles wat er in je is
Wanneer Christus jouw grote Geliefde is, als jij jouw leven in Zijn dienst wilt stellen, wil je ook dat je dat voluit kan doen. Dan wil je niet iemand met wie je het leven deelt dat in jouw leven moeilijker maakt. Dan wil je met iemand door het leven met wie je samen Christus volgt, met wie je samen die innige liefdesband aan Christus hebt. Dan wil je samen in de eenheid van het geloof in Christus’ kerk leven en als de HEERE kinderen geeft ze daar in Gods verbond opvoeden.
Samen als kinderen van God, samen als mensen die hun leven in de handen willen leggen van jullie grote Geliefde: De HEERE.
In Hem vind je dan het doel van je leven: Leven voor Christus die je gered heeft van de zonden en de ellende en die je door Zijn Geest volgens Zijn Woord de weg wijst. Samen wil je dan die weg gaan. Als je zo op weg naar een huwelijk gaat, groei je al dichter naar elkaar toe, als het goed is. Dan ga je over Gods weg op weg om samen in het huwelijk in dienst van Christus te leven.